[Interview] Kevin Swelsen (Netprofiler): 'Voor data geldt: liever minder, maar met een duidelijk doel voor ogen'

  • Algemeen
  • 9 aug 2016 @ 20:45
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • KennissessieInterview

Simpelweg een website, e-commerce platform of mobiele app neerzetten is niet genoeg. Het optimaliseren van digitale kanalen op basis van analyses over gebruikersgedrag zijn een absolute must, vindt ook Kevin Swelsen. Hij is senior analytics & conversion optimization consultant bij online marketingbureau Netprofiler en één van de sprekers tijdens de kennissessie Nieuwe Marketingtechnologie op 13 september 2016. In aanloop naar dit event interviewde we hem.

Wat staat er bovenaan jouw to-do list als consultant?
‘Mijn primaire taak is het optimaliseren van de klantreizen van onze opdrachtgevers. Dat doe ik door niet alleen te kijken naar wat gebruikers doen en hoe, maar ook  waarom-vragen proberen te beantwoorden. Ik vraag me niet alleen af waar mensen afhaken in een bepaald proces en waar ze vandaan komen, maar probeer juist ook te kijken naar waarom deze mensen afhaken Doormiddel van het beantwoorden van de waarom vraag kun je veel gerichter actie ondernemen om je website verder te optimaliseren en verbeteren. Als data-nerd houd ik ervan om ook dit soort statistieken in te duiken en op basis hiervan experimenteren uit te voeren die de conversie optimaliseren.’

“Hotjar onthult door middel van onder andere heatmaps, video-opnames en enquêtes het online gedrag van gebruikers.”

Welke nieuwe ontwikkelingen volg jij op de voet?
‘Ik houd alle nieuwe ontwikkelingen binnen het domein van kwalitatief en kwantitatief onderzoek bij. Een recent voorbeeld van een interessante tool is Hotjar. Deze krachtige tool onthult door middel van onder andere heatmaps, video-opnames en enquêtes het online gedrag van gebruikers. Doordat Hotjar meer gericht is op kwalitatieve onderzoeksresultaten is het een perfecte aanvulling op de analytics tools die iedereen al heeft. Zo kan Hotjar heatmaps genereren die laten zien waar gebruikers klikken en scrollen, heeft de tool mogelijkheden tot het maken van polls en surveys maar vooral interessant zijn de visitor recorings (opnames van je al je bezoeken) en de form abandonment mogelijkheden waar je op veld niveau kan zien met welk veld in een formulier gebruikers de meeste moeite hebben. Op zich zijn deze features niet uniek, maar nu zit het bij elkaar in één tool die ook nog eens erg goedkoop is!’

“Voor data geldt: liever minder, maar met een duidelijk doel voor ogen.”

Wat zouden online marketeers beter kunnen doen?
‘Wat ik veelal fout zie gaan is dat online marketeers geen kans onbenut laten om meer data te verzamelen. In elk hoekje van de organisatie wordt gezocht naar meer cijfertjes en statistieken om te integreren in de marketingafdeling. Maar vervolgens zie ik dat veel van hen niet precies weten wat ze er daadwerkelijk mee willen of moeten doen. Voor data geldt: liever minder, maar met een duidelijk doel voor ogen. Heb je dat doel gehaald, zoek dan naar nieuwe pijnpunten om op te lossen en breidt je dataset uit om ook deze te kunnen oplossen. Zo houdt je het overzichtelijk, terwijl je stapsgewijs de uitdagingen van je organisatie aangaat.’

Meer inzicht in de nieuwste marketingtechnologie?
Laat je inspireren door vijf topmarketeers tijdens de kennissessie ‘Succes met nieuwe Marketingtechnologie’ op 13 september in het hoofdkantoor van IBM in Amsterdam. Bekijk het volledige programma en schrijf je in!

Bron: PIM (Platform Innovatie in Marketing)


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken